Content marketing w małych firmach. Jak promować kwiaciarnię?
- 14 marca 2018
- Content marketing
Prowadzisz kwiaciarnię i chcesz zdobyć więcej klientów?
Warto postawić na działania content marketingowe, tak często pomijane przez małych przedsiębiorców, a które odgrywają znaczącą rolę w rozwoju biznesu.
Co to jest content marketing?
Content marketing polega na pozyskiwaniu klientów za pomocą wartościowych treści (np. artykułów na firmowym blogu), dopasowanych do ich potrzeb i oczekiwań.
W ten sposób możemy budować wizerunek eksperta, a także promować nasze usługi lub produkty. Jednak głównym zadaniem content marketingu jest nawiązanie trwałych relacji z potencjalnymi klientami. Uda nam się to, jeśli będziemy dostarczać odbiorcom wartościowe i atrakcyjne treści, prowadzić z nimi dialog, a także dostarczać rozrywkę.
Wielu małych przedsiębiorców obawia się, że działania content marketingowe są dla nich za drogie. Są też tacy, którzy nie wiedzą, na czym one polegają. Tymczasem content marketing można poprowadzić we własnym zakresie.
Jak to robić – podpowiadamy poniżej.
Jak przygotować się do tworzenia treści content marketingowych?
Zanim przystąpimy do tworzenia treści content marketingowych, powinniśmy się do tego odpowiednio przygotować.
Poznanie potrzeb swoich odbiorców
Content marketing spełnia swoje funkcje tylko wtedy, gdy prawidłowo określimy swoją grupę docelową. Warto wiedzieć, co lubią nasi potencjalni klienci, czym się interesują, ile mają lat. Im więcej informacji zgromadzimy, tym łatwiej będzie nam przygotować odpowiednią treść.
W danym przypadku grupa docelowa jest bardzo zróżnicowana, ale możemy już z góry określić, jakich informacji poszukują i jakie problemy posiadają.
O jaką grupę docelową chodzi?
Właścicielom kwiaciarni najczęściej przychodzi na myśl: kobiety, do tego we wszystkich grupach wiekowych. Poniekąd to prawda, ale faktyczną grupą docelową kwiaciarni są:
– mężowie, kupujący kwiaty dla żon na dzień kobiet, urodziny, imieniny, walentynki, rocznicę znajomości, ślubu itp.;
– ojcowie, kupujący kwiaty córkom na wymienione wyżej okazje, ale także na ukończenie szkoły czy studiów;
– chłopcy, kupujący kwiaty z różnych okazji i bez dla swoich dziewczyn;
– dzieci, kupujący kwiaty dla matek, np. z okazji urodzin czy Dnia Matki;
– uczniowie, szukający kwiatów dla nauczycieli;
– rodzina solenizantek;
– Panny Młode, szukające kwiatów do kościoła, na samochody, do stroju i na salę bankietową;
– wreszcie kobiety, potrzebujące kwiatów z powodu urodzin oraz imienin znajomych i innych okazji;
Bądź obecny w mediach społecznościowych
Biznes przenosi się do sieci, coraz szersze grono użytkowników korzysta z Internetu, jest obecna w mediach społecznościowych, szuka opinii o firmach na portalach.
W przypadku kwiaciarni najlepiej sprawdzi się Instagram lub Pinterest. Możemy zamieszczać zdjęcia bukietów lub wiązanek z opisami zachęcającymi do zakupu, a także prezentacje udanych kreacji z poleceniem, na jaką okazję dana kompozycja będzie najlepsza. Większość firm jest też obecna na Facebooku. Można na nim zamieszczać aktualności i nowości dotyczące naszego biznesu, zdjęcia oraz odnośniki do postów na naszym blogu.
Warto również prowadzić bloga, na którym zaprezentujemy naszą wiedzę. Możemy tam zamieszczać wpisy z poradami na temat tworzenia bukietów oraz wiązanek, posty dotyczące symboliki kwiatów, a także pokazywać najnowsze trendy w florystyce.
Zaplanuj swoje działania
Mamy wybrane miejsce, w którym będziemy zamieszczać treści. Wiemy, o czym będziemy tworzyć content. Teraz przyszedł czas na odpowiednie planowanie działań. Kalendarz redakcyjny, co najmniej na kwartał, ale najlepiej na pół roku. I konsekwentnie go realizować
Pamiętajmy, że większość małych biznesów nie ma żadnej strategii content marketingowej, więc planując swoje działania wyprzedzimy konkurencję. W ten sposób wysyłamy sygnał klientom, że dbamy o nich i znamy się na tym, co robimy.
Odpowiadaj na problemy swoich klientów
Klienci często piszą wiadomości, w których pojawiają się konkretne pytania, np. mogą się zastanawiać, w jaki sposób wybierać kwiaty do bukietu albo na co zwracać uwagę przy tworzeniu wiązanki ślubnej. Jeżeli dane pytanie pojawia się w wiadomościach od kilku klientów, warto napisać krótki poradnik na ten temat. W ten sposób budujemy pozycję eksperta oraz sprawiamy, że klienci lepiej nas postrzegają.
Twórz przyciągające uwagę nagłówki
Nagłówki są bardzo ważne – to właśnie je widzimy w pierwszej kolejności i od nich zależy, czy odbiorca przeczyta dany tekst.
Tytuł powinien być krótki i konkretny. Warto też zwracać się bezpośrednio do odbiorcy, sprzedawać korzyści (np. Umieść te kwiaty do sypialni, a będziesz lepiej spał) lub rozwiązywać problemy (np. Sposoby pielęgnowania kwiatów doniczkowych).
Dużym zainteresowanie cieszą się nagłówki, zawierające liczby (np. 10 kwiatów, które idealnie pasują do bukietu ślubnego), a także słowa „jak”, „ile” lub „kiedy” (np. Jak mieszać gatunki i kolory kwiatów?).
Pomyśl o różnorodnej formie treści
W internecie można zamieszczać teksty, infografiki, zdjęcia oraz filmy. Nie warto wstawiać jednego typu treści, lepiej zapewnić naszym odbiorcom różnorodność.
Pisz dla ludzi a nie wyszukiwarek
W sieci panuje błędne przekonanie, że treści powinny być tworzone tylko pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jednak to nie jest dobre rozwiązanie. Najlepiej pisać wartościowe treści językiem naszych klientów, wówczas odbiorcy je polubią i będą często udostępniać na swoich co to znaczy? W ten sposób dotrzemy do większej liczby klientów. W tekście warto też zamieścić popularne frazy, które mogą być wpisane w oknie wyszukiwarki i zapewnią wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Starannie zaplanowane i przygotowane treści content marketingowe mogą przynieść wiele korzyści. Jednak trzeba pamiętać, że rezultaty nie pojawią się od razu. Dlatego nie wolno poddawać się od razu tylko należy wytrwale dążyć do celu.
About us and this blog
We are a digital marketing company with a focus on helping our customers achieve great results across several key areas.
Request a free quote
We offer professional SEO services that help websites increase their organic search score drastically in order to compete for the highest rankings even when it comes to highly competitive keywords.
Subscribe to our newsletter!
More from our blog
See all postsLeave a Comment cancel
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.